Van élet a hagyományos irodai munkaidőn túl is! Lassan, de biztosan távolodunk az előző évszázad rögeszméitől, jelentősen változik a Home Office-ról alkotott vélemény. Az otthoni munkavégzés “AZ ÁLOM” munkahely az édesanyáknak, akik több időt kívánnak eltölteni a gyerekek(eik)kel. Léteznek profi anyukák, akik elmennek dolgozni, és minden nap a munkahelyükön vannak napi 8 órában, és léteznek profi anyukák,akik otthon maradnak és onnan is dolgoznak csak rugalmas időbeosztásban. Ha olyan helyzet előtt állsz, amikor döntést kell hoznod, hogy elmész dolgozni, vagy otthonról szeretnél/akarsz dolgozni, akkor segítségként összeállítottam az otthoni munkavégzés néhány előnyét és hátrányát.

Mit jelent valójában a Home Office?

A Home Office az, amikor valaki az irodai munkáját nem a munkahelyén, a munkáltató irodájában végzi el, hanem otthonról dolgozik, a saját lakásában lévő „irodában”, esetleg a cég számítógépen, de lehet, hogy sajátján, az elkészült feladatokat pedig valahogy bemutatja, dokumentálja feletteseinek. Sokan úgy gondolják, hogy egy irodai állás helyett inkább önálló vállalkozásba kezdenek, akiknek többnyire kis- és közép vállalkozások a megbízóik, és akár folyamatosan, akár egyszeri projektre, sokrétű feladatokat vállalnak, a nyújtott szolgáltatásokkal arányos bevételért. Többnyire otthonról dolgoznak, vagy bárhol a világban, saját eszközökkel, rugalmas időbeosztással.
A Home Office (azaz az otthoni munkavégzés) egyre divatosabb jelenség. Magyarországon még kevésbé elterjedt a távmunka e formája, mind a munkavállalói, mind a munkáltatói oldalról nő az igény otthoni munkavégzés keretében történő munkavégzésre.

home-office-virtuális-asszisztens-virtass-mum

Miért jó otthonról dolgozni?

  1. Nem kell idegeskedni, hogy beérünk-e időben a munkahelyünkre, megspóroljuk az utazással töltött órákat, a gyerek(ek)et is időben oviba, iskolába illetve haza tudjuk hozni,
  2. Lényegében saját magunk főnökei vagyunk így rugalmasan oszthatjuk be a munkaidőnket, azért se fáj a fejünk, ha a gyerek(ek) betegek vagy szünet van, és a háztartás se szalad (annyira 🙂 ),
  3. Nyugalom, kevesebb stressz így könnyebb a koncentráció,
  4. Jelentős anyagi terheket veszünk le a munkaadó válláról (irodai kellékek, utazási, táppénzes költségek, stb.),
  5. Kikerülünk a kellemetlen, idegesítő természetű munkatársak légköréből,
  6. Könnyebb az egyensúlyt megtartani a magánélet és a munka között,
  7. Több ügyféllel/munkán is lehet dolgozni párhuzamosan,
  8. A munkaadó szempontjából pedig hatékonyabb, termelékenyebb, produktívabb munkaerőt!

Mi a Home Office hátrányai?

  1. Erős önkontroll szükséges, el kell különíteni a munkaidőt a szabadidőtől,
  2. Nem lehet teljesen kikapcsolni, és nem lehet hazaérve „letenni” a munkát, mert valami mindig eszedbe jut például főzés közben,
  3. Csökken a szocializáció, az ember otthon hajlamos elkényelmesedni és a kedvenc melegítőjében dolgozni. Nincs is ezzel baj, de kevésbé leszünk motiváltak az ügyfelek fogadására, a kapcsolatteremtésre vagy bármilyen interakcióra,
  4. A személyes kapcsolat és kommunikáció hiánya,
  5. Kevesebb a lehetőség szakmai segítség kérésére.

Szerintem több előnye, mint hátrányra van a Home Office-nak, csak mert vannak fontos szabályok, melyeket ha (nagyjából) betartasz, akkor a világ legjobb munkahelyén fogsz dolgozni!

Mik ezek a szabályok?

  1. Jelöld meg a pontos munkaidődet! A gyerek(ek) alvásideje neked a fix munkaidőd! Használd ki maximálisan!
  2. Alakítsd ki a munkateredet! Fontos, hogy legyen egy dolgozószobád, vagy dolgozósarkod, vagy bármi olyan hely, amit a Te munkahelyednek alakítottál ki! Lehet az a konyhaasztal egy sarka is, csak tudd elkülöníteni a munkaidőt és helyet az otthonodban!
  3. Öltözz fel! Fontos, hogy ne pizsamában dolgozz! Persze nem kell kiskosztümöt venni, de semmiképp se az otthoni játszós ruhádban dolgozz.
  4. Legyen szabadnapod! Fontos, hogy legyen olyan nap, amikor nem dolgozol! A legjobb erre a hétvége, így a család együtt tud lenni!
  5. Ne mindig otthonról dolgozz! Ha csak a laptopodra van szükséged, akkor néha egy-egy délelőttöt tölts el egy kávézóban, hogy egy kicsit emberek között is légy.
  6. Mozogj! Két különböző feladat között teregess ki, szaladj ki a gyerek(ek)hez a kertbe, sétálj el a pékhez, stb.
  7. Legyen, aki támogat! Néha olyankor (is) kell dolgoznod, amikor a gyerek(ek)kel kellene foglalkoznod, ezért fontos, hogy apa, nagyik vagy szomszéd bevonható legyen, hogy ilyenkor legyen, ki vigyázzon a gyerek(ek)re.
  8. Légy rugalmas! A gyerek(ek) bármikor lehetnek betegek, vagy szüneten vannak, de legalább nem kell szabadságot kivenned erre az időre. A gyerek(ek) felülírják a terveket, de rugalmasan kell kezelned a helyzetet.
  9. Tarts szüneteket! Ne pörögj be nagyon, tarts szüneteket, amikor eszel valamit, vagy kiteregetsz. Hidd el, jelentős lesz a pihentető hatása, ha néha kicsit kikapcsolod az agyad.

+1:

Azért, mert Home Office-ban dolgozol, nem kell minden percedet a gyerek(ek)kel töltened. Legyen ÉN idő, amit nem a gyerek(ek)kel együtt csinálsz, hanem azt az időd magadra fordítod, magaddal törődsz. Merj Nő lenni! Csinálj mindennap egy nem gyerekes dolgot, menj el feltöltődni, legyen ez sport, masszázs, fodrász, pedikűr, kozmetikus, bármi, ami feltölt, és a NŐ néz vissza rád a tükörben! Legyen randi-este! Jelölj ki egy-két estét a héten, amit a pároddal töltesz. Töltsetek egy pohár bort, üljetek le a nappaliban, és szigorúan nem a gyerekkel kapcsolatos dolgokról beszélgessetek.

Ha a Home Office – Vállalkozó Anya életet választod, jól választasz a Te és a családod szempontjából is. Egyrészt nem maradsz le egyetlen fontos pillanatról sem, másrészt Te nem csak az „anya” leszel, hanem egyben dolgozó, vállalkozó, anya, és feleség, így lesz teljes az életed!

Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha kedveled és megosztod!

Nézz körül a weboldalamon, és ha bármilyen kérdésed van, bátran vedd fel velem a kapcsolatot!